"Perumpamaan orang yang mengingat(berzikir kepada) Rabbnya dengan yang tidak mengingat Rabbnya adalah seperti orang yang hidup dengan orang yang mati" (HR Al-Bukhari)

Sunday, March 31, 2013

Keputusan SPM

Bismillah,

21 Mac, tarikh keluarnya keputusan SPM untuk generasi yang lahir pada tahun 1995.
Hari Rabu. Waktu  result tu keluar, kebetulan cg Tahirah terlibat sekali dalam pengambilan result SPM tu. So, time Bio cg takde. Dan kitorang dibenarkan untuk keluar tengok sekali abang dan kakak kakak yang ambik result SPM.

Mula mula memang kitorang bercadang nak tengok, last last tak jadi. Sebab macam sikit je orang yang nak tengok. Dan akhirnya saya tertidur dengan buku fizik menjadi bantal~  Ya, kitorang ada test fizik pada haritu.

Anyway, dengan keluarnya keputusan SPM pada tahun ini, maka para guru pun sibuk menberitahu kami tentang result SPM. SPM. suatu perkataan yang saya tak pernah nak kisah sebelum ni. Walaupun abang saya ambik result SPM dulu, saya tak pernah kisah. Tapi bila tahun ni 3 huruf tu dah jadi macam penting dalam hidup saya sampai kat blog pun letak jugak 3 huruf tu. hahaha.

Bila dengar result SPM.. terasa macam susah sangat je SPM ni. lagi lagi bila ada cikgu yang kata SPM tu lebih susah daripada degree ke apa ke... OMG! yeke? dan diorang kata kalau nak cari kerja, dia akan tanya result SPM. bukan dapat degree atau apa apa selain SPM. adakah itu suatu kebenaran? tidaaaaaak. SPM penting untuk masa depan~~~~`

Tak silap saya, tak ada orang dalam family saya yang pernah dapat straight A's. paling tinggi pun 8A kot. *gulp*  Nampaknya saya kena berusaha betul betul dan betulkan niat kerana Allah. kalau kita berusaha sekuat mana pun, tapi niat tak betul apa gunanya kan? Oh, dan saya rasa lepas ni maybe saya akan bukak segala account saya sewaktu cuti pertengahan semester, mungkin? kalau bukak pun maybe sekali sebulan je dan hanya untuk check updates kat fb.

Anyway, jangan lupa dalam menghadapi peperangan besar ni, kita kena buat preparation yang besar juga lah :)

1. Betulkan niat kerana Allah 
(sesungguhnya suatu amalan itu bergantung pada niatnya!)

2. Perbaiki hubungan kita dengan Allah 
(bukankah Allah itu si pemberi keputusan yang sebenar?)

3. Perbaiki hubungan kita dengan manusia 
(minta maaf dengan cikgu, kawan kawan, mak ayah, keluarga, etc..)

4. Berikan hak manusia yang sepatutnya
(kalau mak minta tolong kemas rumah etc, try to spent some times to help, nanti dapat berkat tu berkat!)

5. Usaha
(Dalam belajar, kita perlukan pengorbanan dan usaha yang banyak untuk berjaya. Chayyok!)

6. Doa
(Doa senjata mukmin!)

7. Tawakkal!
(Percaya dan berserah pada Allah)


Berkat & Redha pun penting jugak dalam menghadapi SPM :)

Kalau tiba tiba mak ayah mintak tolong buat sesuatu, berhenti dan luangkan masa untuk tolong sekejap. Bila, kita dah tolong tu, kita dapat pahala dan redha mak ayah kita. Bila mak ayah kita redha, Allah pun akan redha. Lepastu kita akan dapat doa daripada mak ayah kita :)  Bukan ke doa mak tu antara doa yang makbul? Dan kita jugak dapat keberkatan. Kita akan sedar keberkatan tu bila suatu keadaan berlaku. Contohnya, senang masuk apa yang cikgu ajar/tak sempat nak study pun tapi dapat A bila exam/tiba tiba cikgu tunda waktu submit homework.. etc. Kita cuma kena yakin je yang Allah sentiasa bantu kita :)

Benda ni pernah berlaku kat saya sendiri. kalau korang ada ingat rahsia kejayaan kak Diyana Nas Tamimi waktu dia cakap time perhimpunan, salah satunya ialah dia luangkan masa untuk tolong mak dia setiap hari. Dia bahagikan masa.

Walau sibuk macamana pun, kita kena jugak spent time untuk orang yang berhak dapat masa untuk diluangkan bersama kita kan? Sedangkan mak ayah kita lagi sibuk dari kita. Lagi lagi kalau ada adik yang kecik lagi. Hargailah masa kita bersama mereka. Kita tak tahu bila nyawa mereka akan diambil semula. Jangan pulak menyesal di kemudian hari sebab tak spent masa dengan diorang :)

Ya Allah panjangnya post. hehehe. InsyAllah ni adalah post terakhir sebelum cuti pertengahan tahun nanti. SPM candidates 2013, berusaha! jangan asyik dengan laptop/komputer/handphone anda yang melekakan tu eh~


No comments:

Post a Comment